Fysiotherapie is een vorm van paramedische zorg die zich richt op het lichamelijk functioneren van de mens. Bij aandoeningen van spieren, pezen, banden, en gewrichten, maar ook bij de gevolgen van functiestoornissen aan het zenuwstelsel, bloedvaten, longen, hart en huid kan fysiotherapie een genezende werking hebben.

Specifieke behandeling

In samenspraak met u wordt een persoonlijk plan voor behandeling opgesteld. Afhankelijk van uw klachten zal uit een aantal verschillende behandelmethoden de meest geschikte worden gekozen. Veel gebruikte methoden binnen de fysiotherapie zijn houdings- en beweigingstherapie (‘oefentherapie’), massage en fysiotechniek.

Houdings- en bewegingstherapie

Dit is één van de kernonderdelen van Fysiotherapie. Houding- en bewegingstherapie wordt onder andere toegepast voor het aanleren van een betere houding, het beïnvloeden van de bewegingsmogelijkheden van gewrichten en het vergoten van de spierkracht. Om klachten zo veel mogelijk te voorkomen worden adviezen gegeven betreffende dagelijkse houdingen en bewegingen in privé- en werksituaties.

Massage

Massage heeft niet alleen een pijndempende werking. Een goede massage is ook bevorderlijk voor de bloedsomloop in de weefsels en het verminderen van spierspanning.

Fysiotechniek

Om weefsels te laten herstellen en pijn te verlichten, beschikken we over moderne apparatuur voor ondermeer warmtebehandeling, elektrotherapie, lasertechniek, etc...

MEDICAL TAPING

Medical Taping is een behandelwijze waarbij spieractiviteit meehelpt bij het herstel van blessures. Spieren verzorgen mede de toevoer van bloed en de afvoer van afvalstoffen door het lichaam.
Medical Taping is de opvolger van de conventionele sporttape. Gewone sporttape heeft als doel de bewegingsmogelijkheden van een spier of een gewricht te beperken.

Medical Taping maakt gebruik van elastische tape, die anti-allergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen heeft, waardoor de tape langere tijd achter alkaar gedragen kan worden. De tape ondersteunt weefsels en gewrichten in hun functioneren. De bewegingsvrijheid en de doorbloeding van het weefsel blijven behouden. Door de liftende werking van de tape ontstaat meteen drukvermindering. De vochtafvoer wordt bevorderd waardoor mogelijk de pijn afneemt. Het Medical Tape stelt u in staat op een geheel natuurlijke wijze te blijven bewegen: terwijl u sport of werkt, werkt uw lichaam zelf aan het herstel.

Medical Taping kan worden toegepast bij:

• Pijnvermindering
  • Spieren activeren indien nodig
  • Vermindering van vochtophopingen (oedeem)
  • Houdingscorrectie
  • Vermindering van pijn na overbelasting
  • Verharde spieren laten ontspannen